Τι φέρνει η απόφαση της Carnival να κάνει τον Πειραιά home port


Μπορεί η Ελλάδα να κατατάσσεται ως τρίτος δημοφιλέστερος προορισμός κρουαζιέρας στην Ευρώπη- μετά την Ιταλία και την Ισπανία-, ο κλάδος όμως δεν μπόρεσε μέχρι τώρα να εκμεταλλευτεί και κυρίως να “εξαργυρώσει” τη φήμη των ελληνικών νησιών, με τα έσοδα και την επιβατική κίνηση να ακολουθούν αρνητική τροχιά.

Η αιτία για την απώλεια εισπράξεων είναι ουσιαστικά μία: τα ελληνικά λιμάνια, κυρίως λόγω έλλειψης υποδομών, δεν καταφέρνουν να γίνουν home ports, δηλαδή τα δρομολόγια κρουαζιέρας να ξεκινούν και να καταλήγουν σε αυτά, και όχι απλά να κάνουν στάση για μερικές ώρες, γεγονός που σχεδόν εξανεμίζει τα περιθώρια κερδοφορίας των τοπικών τουριστικών επιχειρήσεων (ξενοδοχεία, εστίαση, μεταφορές κτλ). Είναι ενδεικτικό πως, σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, το 91,7% των επισκεπτών κρουαζιέρας (από το σύνολο των 3.118 αφίξεων κρουαζιερόπλοιων την περίοδο Ιανουάριος- Σεπτέμβριος 2014) ήταν διερχόμενοι επισκέπτες.

Η είδηση πως από την άνοιξη του 2016 ο αμερικανικός κολοσσός κρουαζιέρας Carnival Cruise, με έσοδα που το 2014 έφτασαν τα 15,9 δισ. δολάρια και μερίδιο επιβατικής κίνησης που αγγίζει το 21,3%, θα ορίσει το λιμάνι του Πειραιά ως home port για κρουαζιέρες στη Μεσόγειο μόνο ως θετική μπορεί να ληφθεί. Όπως δηλώνει στο Capital.gr ο, γενικός διευθυντής του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά Σταύρος Χατζάκος, μόνο από τις έξι αφιξο-αναχωρήσεις του κρουαζιερόπλοιου Carnival Vista που θα ρίχνει “άγκυρα” στο λιμάνι, αναμένονται στην Αθήνα 60 χιλ. επιβάτες, οι οποίοι, εξηγεί, θα έρθουν αεροπορικώς, θα μείνουν σε ξενοδοχεία της πρωτεύουσας και θα δουν την πόλη (συνήθως οι επιβάτες κρουαζιέρας έρχονται μία- δύο ημέρες πριν την αναχώρηση).

Σύμφωνα με τον κ. Χατζάκο, η κίνηση αυτή σηματοδοτεί ένα πρώτο, πολύ σημαντικό βήμα για την ανάπτυξη του Πειραιά, αλλά και του κλάδου της κρουαζιέρας συνολικά, προσθέτοντας ακόμη πως γίνονται συζητήσεις και με άλλους “παίχτες” της παγκόσμιας αγοράς για ανάλογες αποφάσεις. Εμφανίστηκε μάλιστα αισιόδοξος πως θα ακολουθήσουν και άλλες συμφωνίες, δεδομένου πως η επιλογή της Carnival να έρθει στην Ελλάδα αποτελεί crash test για την ελληνική κρουαζιέρα. Μέχρι στιγμής, η μόνη εταιρεία που έχει ως home port τον Πειραιά είναι η Celestyal Cruises του επιχειρηματία Λούη Λοϊζου.

Οι συζητήσεις με την Carnival Cruise διήρκεσαν σχεδόν έξι μήνες, σύμφωνα με τη διοίκηση του ΟΠΛ, και η συμφωνία ανακοινώθηκε κατά τη διάρκεια του Seatrade Miami, της μεγαλύτερης ετήσιας έκθεσης κρουαζιέρας παγκοσμίως. Το Carnival Vista- δυναμικής 4.000 επιβατών και 1.500 μελών πληρώματος- θα πραγματοποιεί το δρομολόγιο Αθήνα- Βαρκελώνη και τα δεκαήμερα ταξίδια θα περιλαμβάνουν ακόμη το Ηράκλειο της Κρήτης και τη Ρόδο. Το πλοίο, όπως περιγράφεται στην ιστοσελίδα της Carnival, θα ξεκινά από τον Πειραιά τις εξής ημερομηνίες: 24 Μαΐου, 21 Ιουνίου, 19 Ιουλίου, 13 Σεπτεμβρίου και 11 Οκτωβρίου και θα έρχεται ξανά από τη Βαρκελώνη στις 14 Μαΐου, 21 Ιουνίου, 19 Ιουλίου, 13 Σεπτεμβρίου και 1 Οκτωβρίου.

Η Carnival, με δρομολόγια σε Μπαχάμες, Καραϊβική, μεξικανική Ριβιέρα, Αλάσκα, Χαβάη, Κανάλι του Παναμά και Καναδά είχε ανακοινώσει πριν από τρία χρόνια πως από το 2014 θα αποσυρθεί από την αγορά της Ευρώπης, καθώς το αυξανόμενο κόστος των αεροπορικών εισιτηρίων και το γεγονός ότι η πλειονότητα της πελατείας της προέρχεται από τη Βόρεια Αμερική δεν έκαναν πλέον ελκυστικούς τους ευρωπαϊκούς προορισμούς. Εντούτοις η άνοδος του τουρισμού στις χώρες της Μεσογείου, καθώς και η αυξανόμενη δυναμική που εμφανίζει ο κλάδος της κρουαζιέρας, φαίνεται οτι συντέλεσαν στην αλλαγή της αρχικής απόφασης.

Έκρηξη το 2016

Η επόμενη χρονιά όμως, σύμφωνα με τον γενικό διευθυντή του ΟΛΠ θα είναι “εκρηκτική” από πλευράς εισπράξεων, με τις προβλέψεις να κάνουν λόγο για άνοδο 30% στα έσοδα από την κρουαζιέρα. Ένα μεγάλο κομμάτι θα προέλθει από τη συμφωνία με την Carnival, ωστόσο από του χρόνου πολλές μεγάλες εταιρείες του κλάδου θα ανανεώσουν το στόλο τους με νέα, μεγαλύτερα πλοία.

Σύμφωνα με τις προβλέψεις της διοίκησης, το έργο επέκτασης του λιμανιού της κρουαζιέρας που ξεκινά φέτος πρόκειται να καταστήσει τον Πειραιά κόμβο κρουαζιέρας της Ανατολικής Μεσογείου, καθώς θα επιτρέψει τον ελλιμενισμό των μεγάλων κρουαζιερόπλοιων, μήκους άνω των 300 μέτρων.

Οι εκτιμήσεις για φέτος πάντως λένε οτι τα έσοδα από την κρουαζιέρα θα κυμανθούν στα ίδια επίπεδα με πέρσι. Την περίοδο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2014 οι συνολικές εισπράξεις από ταξιδιώτες κρουαζιέρας μειώθηκαν κατά 13,3% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2013 και ανήλθαν στα 369 εκατ. ευρώ μόλις. Το κυριότερο λιμάνι από πλευράς εισπράξεων κρουαζιέρας είναι το λιμάνι του Πειραιά με συμμετοχή 37,9% στο σύνολο των εισπράξεων.

120 δισ. δολάρια ο παγκόσμιος τζίρος

Η Διεθνής Ένωση Κρουαζιέρας εκτιμά πως φέτος ο αριθμός των επιβατών κρουαζιέρας θα φτάσει τα 23 εκατ., ενώ οι μεγάλες εταιρείες έχουν προγραμματίσει 1.000 νέες προσεγγίσεις σε καινούργιους προορισμούς, ειδικά στη γρήγορα αναπτυσσόμενη αγορά της Ασίας.

Την ίδια ώρα, σύμφωνα με την Ένωση, οι εταιρείες ανανεώνουν φέτος το “στόλο” τους με 22 κρουαζιερόπλοια, μια επένδυση που ξεπερνά τα 4 δισ. δολάρια, προβλέποντας πως ο κλάδος θα συνεχίζει να αναπτύσσεται. Το ίδιο και ο τζίρος της κρουαζιέρας, ο οποίος αγγίζει παγκοσμίως τα 120 δισ. δολάρια.

Εξίσου θετικές όμως είναι οι προβλέψεις και για τους προορισμούς της ανατολικής Μεσογείου. Η ετήσια συμβολή της κρουαζιέρας στην ευρωπαϊκή οικονομία αναμένεται να φτάσει τα 40 δισ. ευρώ. Παράλληλα φορείς της κρουαζιέρας προβλέπουν πως η ανατολική Μεσόγειος θα διευρύνει τους επόμενους μήνες τα μερίδιά της.

Βίκυ Κουρλιμπίνη

vicky.kourlibini@capital.gr


Πηγή:www.capital.gr

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ο αδάμαστος αρχηγός των Απάτσι, Τζερόνιμο

Ο δημιουργός του «Πίτερ Παν» Τζέιμς Μπάρι

Ο θρυλικός βρετανός κομμωτής Βιντάλ Σασούν