Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Επιστρέφουν στη Βαρειά τα έργα του Θεόφιλου




            Επιστρέφουν στη Βαρειά τα έργα του Θεόφιλου

Τον δρόμο για την επανέκθεσή τους στο ανακαινισμένο, πλέον, Μουσείο Θεόφιλου, στη Βαρειά της Μυτιλήνης, παίρνουν σταδιακά τα έργα του λαϊκού ζωγράφου, που είχε ζωγραφίσει έπειτα από παραγγελία του Στρατή Ελευθεριάδη - Τεριάντ τη δεκαετία του 1930 και φιλοξενούνταν στο γραφικό αλλά ακατάλληλο οίκημα που βρισκόταν δίπλα στο Μουσείο Τεριάντ.
Ήδη, 23 από τα έργα της συλλογής, αφού συντηρήθηκαν από τη Διεύθυνση Συντήρησης Αρχαίων και Νεωτέρων Μνημείων του ΥΠΠΟ, σε συνεργασία με τον Δήμο Λέσβου, επανεκτίθενται συντηρημένα και σε νέες κορνίζες, μουσειακών προδιαγραφών
Το σύνολο της συλλογής αποτελείται από 86 ζωγραφικά έργα ζωγραφισμένα απευθείας σε ύφασμα, χωρίς την ύπαρξη προετοιμασίας, γεγονός που τα καθιστά ιδιαίτερα ευαίσθητα. Γύρω στο 1960 είχαν στερεωθεί με καρφιά σε ξύλινα τελάρα και είχαν τοποθετηθεί σε κορνίζες από λεπτό κόντρα πλακέ με πλεξιγκλάς, με αποτέλεσμα τη δυσκολία παρατήρησης του έργου από τον επισκέπτη, λόγω αντανακλάσεων, καθώς και τη δημιουργία ευνοϊκού μικροκλίματος για την ανάπτυξη μικροοργανισμών και εντόμων.
Οι φθορές που παρουσίαζαν περιελάμβαναν χρωματική αλλοίωση της ζωγραφικής επιφάνειας, αποδυνάμωση του υφάσματος, επιφανειακούς ρύπους, οπές από τη δράση εντόμων καθώς και ανάπτυξη μούχλας στην πίσω όψη ορισμένων έργων.
Έτσι τα έργα, αφού αφαιρέθηκαν από τα ξύλινα τελάρα, καθαρίστηκαν, συμπληρώθηκαν απώλειες του υφάσματος, αντιμετωπίστηκαν τα έντομα και τοποθετήθηκαν με ράψιμο σε νέες βάσεις υποστήριξης, κατάλληλα κατασκευασμένες από τους συντηρητές για ζωγραφικά έργα σε ύφασμα. Στη συνέχεια αναλύθηκαν οι χρωστικές από το Τμήμα Χημικών Μηχανικών ΕΜΠ και οι μικροοργανισμοί από το Τμήμα Μικροβιολογίας της Ιατρικής Σχολής Αθήνας. Τέλος, για την πρόληψη πρόκλησης περαιτέρω φθορών και τη βελτίωση της ανάρτησής τους χρησιμοποιήθηκαν ειδικά κατασκευασμένες κορνίζες από ξύλο οξιάς, καθώς και ειδικό φύλλο ακρυλικού, άθραυστο και ελαφρύ, που δεν χαράσσεται, δεν έχει αντανάκλαση και εμποδίζει την υπεριώδη ακτινοβολία.
Επίσης, ρυθμίστηκε ο φωτισμός ώστε τα επίπεδα ακτινοβολίας να είναι μουσειακών προδιαγραφών, κάτι που εξασφαλίζει τη μακροβιότητα των έργων.
Την ομάδα συντήρησης της ΔΣΑΝΜ αποτελούν οι Χριστίνα Μαργαρίτη, Κατερίνα Ευθυμίου, Παναγιώτης Κωσταλούπης.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ο αδάμαστος αρχηγός των Απάτσι, Τζερόνιμο

Ο δημιουργός του «Πίτερ Παν» Τζέιμς Μπάρι

Ο θρυλικός βρετανός κομμωτής Βιντάλ Σασούν