Το κλαμπ που έβαλε την Ελλάδα στο συναυλιακό χάρτη της Ευρώπης


           
            Ρόδον, το κορυφαίο συναυλιακό κλαμπ στον κόσμο, σύμφωνα με τον Eric Burdon 


Έρχονται οι Anthrax! Που θα παίξουν; «Ρόδον», κλασσικά…
Ανάλογες στιχομυθίες έγιναν αμέτρητες φορές από χιλιάδες παρέες στα 18 χρόνια που λειτουργούσε ο κλειστός συναυλιακός χώρος «Ρόδον» στην οδό Μάρνη και οι ροκ αστέρες έμπαιναν μέσα σηκωτοί.
Από τις 6 Νοεμβρίου του 1987 έως τις 19 Μαΐου του 2005 εκατοντάδες συγκροτήματα ανέβηκαν στη σκηνή του «Ρόδον» και χάρισαν ανεπανάληπτες στιγμές μουσικής έκστασης σε τουλάχιστον δύο γενιές. Ήταν ο συναυλιακός χώρος που άνοιξε το δρόμο της Ελλάδας σε σημαντικές μπάντες του εξωτερικού, οι οποίες δεν έρχονταν ποτέ, αφού δεν υπήρχε οργάνωση και ειδήμονες περί της μουσικής σκηνής. Το «Ρόδον» κατάργησε και τα περίφημα ντου. Οι πόρτες άνοιγαν μονο για όσους είχαν πληρώσει εισιτήριο. Μέχρι τότε, συνήθως μετά από μισή ώρα άνοιγαν οι πόρτες και για όσους δεν είχαν πληρώσει. Αν δεν άνοιγαν οι πόρτες γίνονταν ένα «ντου» και το πρόβλημα λυνόταν. Στο «Ρόδον» αυτό σταμάτησε. Κι επειδή η είσοδος ήταν πολύ στενή και επειδή για πρώτη φορά εμφανίσθηκαν επαγγελματίες σεκιούριτι.
Από την αρχή, ροκάδες, μεταλάδες, πανκιά, εναλλακτικοί και κάθε άλλη μουσική τάση στήθηκαν στην ουρά της στενής εισόδου που έβγαινε στο πεζοδρόμιο της Μάρνη για να περάσουν, σε άλλη μουσική διάσταση και όχι μόνο. Πέτσινα, φλάι, λύκοι, μακριά, ξυρισμένα και κοντά μαλλιά, μάρτινς, γκέτες, περφέτο, κολλητά τζιν με τα λεφτά στη μια κωλότσεπη και το γεμάτο ή άδειο πακέτο τσιγάρα στην άλλη. Στην καλή περίπτωση κάποια εταιρεία τσιγάρων θα μοίραζε δωρεάν πακέτο στην είσοδο.

                                   
  Προτού ανοίξει τις πύλες του το «Ρόδον» οι συναυλίες γίνονταν κατά κύριο λόγο σε κλειστά γήπεδα μπάσκετ όπως η Λεωφόρος, το Σπόρτινγκ και ο Μύλωνας. Συνηθισμένος χώρος ήταν Λυκαβηττός αλλά μετά την άνοιξη, και τα γήπεδα του Απόλλωνα και της ΑΕΚ. Το Ρόδον έβαλε και το χειμώνα στο συναυλιακό χάρτη.
Εν αρχή ήν το Ρόδον
Μέχρι να ανοίξει δεν υπήρχε κλειστός χώρος και οργάνωση για να έρθουν σημαντικές μπάντες και να παίξουν στην Αθήνα, με εξαίρεση ίσως τις περιπτώσεις μεγάλων συναυλιών που ήταν λίγες.
Στα Εξάρχεια υπήρχε ένα μπαρ με το όνομα «Πήγασος», οι θαμώνες του οποίου ίδρυσαν την εταιρεία «ΑΝΩΣΗ» και έστησαν το «Ρόδον», κρατώντας μόνο το όνομα από το παλιό σινεμά που υπήρχε στον χώρο. Χρειάστηκε πολλές τεχνικές και εικαστικές παρεμβάσεις για να μετατραπεί η αίθουσα προβολής σε πλατεία συναυλιών με χωρητικότητα 1.500 ατόμων.

                
  Στο ξεκίνημα εμφανίστηκαν οι Αυστραλοί Triffids και οι Creeps, Paul Roland, John Cale, Yo La Tengo, TV Personalities και Nikki Sudden. Το νερό μπήκε στο αυλάκι μέχρι να βγει η σεζόν ανέβηκαν στη σκηνή του «Ρόδον» οι Nick Gravenites, Gun Club, Opal, Steel Pulse, Pere Ubu, New Model Army, Sonic Youth, Steppes, Go Betweens, Fall, Jonathan Richman με τους Modern Lovers, Damned, Alvin Lee και Died Pretty.
Οι Τρύπες έκοψαν 264 εισιτήρια στην πρώτη τους εμφάνιση τον Νοέμβριο του 1987, αλλά θα έκοβαν χιλιάδες τα επόμενα δέκα χρόνια που κατέβαιναν να παίξουν στην Αθήνα. Χαρακτηριστικό του «Ρόδον» ειδικά τα πρώτα χρόνια, ήταν ότι μπορούσαν να παίξουν όλοι.
 
Από τον Iggy Pop μέχρι άσημα τότε στο ευρύ κοινό ελληνικά συγκροτήματα. Και αυτό ίσως ήταν ένα από τα μυστικά της επιτυχίας του κλαμπ. Έγινε στέκι των μουσικόφιλων και στη συνέχεια ακολούθησαν και οι υπόλοιποι. Το «Ρόδον» καθιερώθηκε. Στη σκηνή του έχουν δώσει ιστορικές συναυλίες οι Sepultura, Annihilator, Kreator, Αccept, ενώ οι Iced Earth επέλεξαν τον χώρο για να ηχογραφήσουν live το άλμπουμ τους. Όλα τα είδη της μέταλ μουσικής ακούστηκαν εκεί, σε μια εποχή που οι χεβιμεταλάδες τσακώνονταν με όσους προτιμούσαν άλλα ρεύματα της μέταλ μουσικής, όπως το death, το thrash, το epic, το speed ή το power. Για την αναγκαία συναίνεση υπήρχαν οι Motorhead ή έστω ο Lemmy μόνος του.

              
  Αξέχαστες συναυλίες δόθηκαν από τους Ramones, Wayne Hussey (Mission), Paradise Lost, Dave Vanian (Damned), Pierce (Gun Club), Residents, Accept, Kreator, Sepultura, Blind Guardian και Sodom. Εκεί ακούσαμε και πολλά ελληνικά συγκροτήματα. Τον δρόμο που άνοιξαν οι Τρύπες ακολούθησαν οι Πυξ Λαξ, τα Ξύλινα Σπαθιά, τα Διάφανα Κρίνα, η Λευκή Συμφωνία, ο Δημήτρης Πουλικάκος, ο Τζίμης Πανούσης, ο Κωνσταντίνος Β, οι Ενδελέχεια και άλλοι.
 
Στο Ρόδον δεν έπαιξαν μόνο ροκάδες. Εμφανίστηκαν μπάντες της ποπ και της ηλεκτρονικής μουσικής που έδωσαν σπουδαίες παραστάσεις και συνετέλεσαν στο μύθο του κλαμπ. Έτσι, πυροδοτήθηκε και η κόντρα μεταξύ των παραδοσιακών που δήλωναν «ξενερωμένοι» και των ανανεωτικών που υποστήριζαν τις νέες τάσεις ή τουλάχιστον τις ανέχονταν.
Γεγονός είναι ότι στις αρχές του 2000 το «Ρόδον» παρακολουθούσε τις μουσικές εξελίξεις και φιλοξενούσε τον Moby, τους Faithless και το 2002 τους Raining Pleasure, όπου επικρατούσε το αδιαχώρητο. Η είδηση για το λουκέτο στο «Ρόδον» λόγω ιδιοχρησίας του κτηρίου κυκλοφόρησε τον Φεβρουάριο του 2005 μαζί με την επισήμανση ότι θα γίνουν οι συναυλίες που είχαν προγραμματιστεί. Έτσι και έγινε. Το «Ρόδον» έκλεισε στις 29 Μαίου, αλλά σφράγισε μια ολόκληρη εποχή στα μουσικά δρώμενα της Αθήνας. «Παράσημο» για αυτή την ιστορία είναι η δήλωση του θρυλικού Eric Burdon ότι αποτελούσε το κορυφαίο μουσικό κλαμπ στον κόσμο!

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Χρειάζονται τουλάχιστον 20 χρόνια για να αναπληρωθούν οι 1 εκατ. χαμένες θέσεις εργασίας

Ο δημιουργός του «Πίτερ Παν» Τζέιμς Μπάρι

Ο αδάμαστος αρχηγός των Απάτσι, Τζερόνιμο