Σταϊκούρας: Η βιωσιμότητα του χρέους δεν έχει διευθετηθεί οριστικά
Παρουσίαση της έκθεσης του Γραφείου Προϋπολογισμού του Κράτους
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 27/02/2014 18:55
Ο Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών,
Χρήστος Σταϊκούρας συμμετέχει σε συνεδρίαση επιτροπής της Βουλής, Πέμπτη
27 Φεβρουαρίου 2014.Συνεδριασε η Επιτροπή του Απολογισμού και του
Γενικού Ισολογισμού του Κράτους και Ελέγχου της Εκτέλεσης του
Προϋπολογισμού του Κράτους και η Διαρκής Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων,
με θέμα ημερήσιας διάταξης την συζήτηση επί της Έκθεσης «Το δημόσιο
χρέος μετά το τέλος του Μνημονίου» που συνέταξε το Γραφείο του
Προϋπολογισμού του Κράτους.
(
Πηγή:
ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΑΠΕ-ΜΠΕ/Παντελής Σαίτας)
Το χρέος «δεν πρόκειται να τεθεί σε τροχιά μείωσης και να γίνει βιώσιμο έως το 2020 ή το 2022 αποκλειστικά με εθνικές προσπάθειες αποταμίευσης, χωρίς οποιαδήποτε αναδιάρθρωση ή αναδιάταξή του» τόνισε ο συντονιστής του Γραφείου Προϋπολογισμού Π.Λιαργκόβας παρουσιάζοντας την έκθεση του Γραφείου στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής.
Σε ότι αφορά την επιστροφή στις αγορές το 2014 οι συντάκτες της έκθεσης υποστηρίζουν ότι «αποτελεί ψευδαίσθηση».
Η βιωσιμότητα του χρέους δεν έχει διευθετηθεί οριστικά, παραδέχθηκε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Χρ.Σταϊκούρας, δίνοντας ωστόσο στοιχεία για την αριθμητική και τη δυναμική του χρέους, για το οποίο «αρκετές φορές ακούγονται υπερβολές και υποστηρίζονται ανακρίβειες». Η αυξητική δυναμική του χρέους φρέναρε και η σύνθεση και η δομή του βελτιώθηκαν, είπε ο κ. Σταϊκούρας.
Ο κ. Σταϊκούρας σχολιάζοντας την έκθεση του Γραφείου, η οποία αντιμετωπίζει θετικά το ενδεχόμενο «αμοιβαιοποίησης» του δημοσίου χρέους ή της ανάληψης του κόστους ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας (ESM), σημείωσε ότι:
«Ο στόχος της αμοιβαιοποίησης του δημοσίου χρέους, πράγματι, συζητείται εκτεταμένα στα ευρωπαϊκά όργανα, αλλά η επίτευξή του παραμένει πολιτικά δύσκολη ελλείψει του απαραίτητου θεσμικού υποβάθρου».
«Το κούρεμα η μόνη αξιόπιστη λύση»
Σύμφωνα με την Έκθεση του Γραφείου Προϋπολογισμού του Κράτους, όπως την παρουσίασε στην Επιτροπή της Βουλής ο συντονιστής του, καθηγητής Παναγιώτης Λιαργκόβας, «το χρέος και ο λόγος χρέους προς το ΑΕΠ, δεν πρόκειται να τεθεί σε τροχιά μείωσης και να γίνει βιώσιμο έως το 2020 ή το 2022 αποκλειστικά με εθνικές προσπάθειες αποταμίευσης (δημιουργία πρωτογενών πλεονασμάτων και ιδιωτικοποιήσεις), χωρίς οποιαδήποτε αναδιάρθρωση ή αναδιάταξή του».
«Πλεονάσματα διαρκείας επιπέδου 5%, η διεθνής εμπειρία έχει αποδείξει πως δεν είναι εφικτά» συμπλήρωσε και ο έτερος εκπρόσωπος του Γραφείου Προϋπολογισμού, Πάνος Καζάκος.
Εξάλλου, αντιμετωπίζοντας το ενδεχόμενο επιστροφής στις αγορές το 2014, οι συντάκτες της Έκθεσης επισημαίνουν πως «αποτελεί ψευδαίσθηση να αναμένουμε ότι η χώρα θα επιστρέψει στις αγορές μετά το 2014 για να καλύψει με λογικούς όρους τις ανάγκες αναχρηματοδότησης του χρέους, μαζί και με τυχόν έκτακτες ανάγκες [...] Το χρέος θα παραμείνει ως δαμόκλειος σπάθη πάνω από την ελληνική οικονομία και θα εμποδίζει την επιστροφή στις αγορές...».
Εκτιμώντας πως τα όποια μέτρα για τη διευκόλυνση εξυπηρέτησης του δημοσίου χρέους (μείωση επιτοκίων, επιμήκυνση ή μορατόριουμ αποπληρωμής κλπ) είναι αναγκαία, αλλά όχι και ικανά να ανακουφίσουν την ελληνική οικονομία από το βάρος του δημοσίου χρέους, το Γραφείο υποδεικνύει τη διέξοδο του «κουρέματος του χρέους εντός της Ευρωζώνης», κάτι που, ωστόσο, αποτελεί «πολιτικά ευαίσθητο ζήτημα» για τα υπόλοιπα κράτη μέλη της ΕΕ.
«Ένα επιθετικά προβαλλόμενο αίτημα από την ελληνική πλευρά, που θα αγνοούσε τις ανησυχίες των εταίρων, θα επιβάρυνε τις διακρατικές μας σχέσεις, με ανυπολόγιστες οικονομικές συνέπειες» σημειώνεται στην Έκθεση.
«Η έκβαση μίας διαπραγμάτευσης για αναδιάρθρωση του χρέους εξαρτάται και από την αξιοπιστία της χώρας, η οποία με τη σειρά της μετράται με την εξέλιξη της δημοσιονομικής μας πολιτικής, των μεταρρυθμίσεων και της αξιοποίησης των φυσικών πόρων [...] Όσο καθυστερούν οι μεταρρυθμίσεις και οι άλλες αποφάσεις, η οικονομική κατάσταση θα επιβαρύνεται και οι διαπραγματευτικές δυνατότητες θα ελαχιστοποιούνται» προστίθεται.
Το «κούρεμα εντός της ΕΕ» είναι εφικτό να δρομολογηθεί μεσοπρόθεσμα -εκτιμούν οι συντάκτες της Έκθεσης- μέσω της ανάληψης του κόστους ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών από τον ESM (κάτι που ισοδυναμεί με ελάφρυνση του ελληνικού χρέους κατά 30 δισ.), ή μία περιορισμένη χρονικά, κοινή εγγύηση των χρεών που υπερβαίνουν το όριο του Μάαστριχτ (60% του ΑΕΠ) από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα.
Στην παλέτα των αντίστοιχων προτάσεων, εντάσσει η Έκθεση και τις ιδέες του οικονομολόγου Γιάννη Βαρουφάκη για ανάληψη αντίστοιχων ποσοστών χρεών από την ΕΚΤ.
Η αναφορά στις ιδέες του Έλληνα οικονομολόγου, προκάλεσε την αντίδραση του προέδρου της Επιτροπής Προϋπολογισμού της Βουλής, Κώστα Μαρκόπουλου, ο οποίος δήλωσε πως η συγκεκριμένη αναφορά «του έκανε πολύ κακή εντύπωση, καθώς ο κ. Βαρουφάκης έχει πει τα πάντα τα δύο τελευταία χρόνια».
Από την πλευρά του, ο κ. Σταϊκούρας εκτίμησε πως η επιστροφή της Ελλάδας στις διεθνείς αγορές κεφαλαίου για νέο δανεισμό, εδράζεται σε ένα πλαίσιο αρχών, όπως η σύνταξη και υλοποίηση ενός εθνικού στρατηγικού σχεδίου για την παραγωγική ανασυγκρότηση του κράτους και της οικονομίας, τη διατήρηση της σχέσης αμοιβαιότητας και αλληλεγγύης με τους εταίρους, τη διατήρηση των πρωτογενών πλεονασμάτων προκειμένου να επιστρέψουν επενδυτές στη χώρα, και την περαιτέρω ενίσχυση της αξιοπιστίας της χώρας.
Μέχρι την έξοδο στις αγορές κεφαλαίου, τα ταμειακά διαθέσιμα του Δημοσίου πρόκειται να καλυφθούν με repos του ελληνικού Δημοσίου, με αντισυμβαλλόμενους κάποιους φορείς της γενικής κυβέρνησης. Με αυτόν τον τρόπο, το Δημόσιο θα μπορέσει να εξασφαλίσει πέραν των 3 δισ. ευρώ άμεσα, για διαχείριση ρευστότητας, ανέφερε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου