ΤΑ ΚΡΑΣΙΑ ΤΗΣ ΣΑΝΤΟΡΙΝΗΣ


Τα κρασιά της Σαντορίνης
Κείμενο: Ρόζα Κράμερη - Photo: Ζωή Χατζηγιαννάκη

Πριν από μερικές δεκαετίες κανείς δεν πίστευε ότι ένα ελληνικό κρασί θα μπορούσε να γίνει brand name. H Σαντορίνη τα κατάφερε, αποδεικνύοντας ότι τα θαύματα δεν χτίζονται τυχαία. Η αλήθεια είναι ότι αν υπάρχει ένα ελληνικό θαύμα τα τελευταία χρόνια, αυτό είναι το κρασί της Σαντορίνης. Οχι μόνο γιατί κατάφερε να καταστήσει ένα τοπικό προϊόν διεθνές, αλλά γιατί αποτελεί πρότυπο για τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να λειτουργεί η εξωτερική πολιτική του κρασιού. «Από την πρώτη φορά που δοκιμάζεις ένα ασύρτικο, μένεις έκπληκτος από την ομορφιά», ομολόγησε ο Eric Asimov πριν από μερικές εβδομάδες στους New York Times, σε ένα άρθρο του για την άνοιξη του ελληνικού κρασιού. Από τους δύσκολους κριτές, δεν χαρίζει μεγάλα λόγια. Η περίπτωση, βέβαια, δεν είναι τυχαία. Ενας σπάνιος συνδυασμός από ασύρτικο (που αποτελεί 80% της παραγωγής), αηδάνι, μανδηλαριά και μαυροτράγανο, που οφείλουν τη φήμη τους σε έναν από τους αρχαιότερους αμπελώνες και τους δέκα καλύτερους στον κόσμο σε λευκά κρασιά, λόγω της ηφαιστειακής τέφρας, που εμπόδισε την επιδημία φυλλοξήρας. Στην αρχή, τίποτα δεν ήταν ακριβώς δεδομένο. «Το να προσπαθείς να ανταγωνιστείς μεγάλους αμπελώνες με χρόνια παρουσία σε διεθνείς αγορές είναι από μόνο του άθλος», εξηγεί ο Πάρις Σιγάλας, που από την πρώτη στιγμή υπερασπίστηκε την ανάγκη της εξωστρέφειας. «Υπήρχαν κάποιοι άνθρωποι, όμως, που διαισθάνθηκαν ήδη από τα τέλη της δεκαετίας του '80 ότι το μέλλον της Σαντορίνης είναι στο εξωτερικό. Ηταν αυτοί που έφεραν τους πρώτους Αμερικανούς δημοσιογράφους στο νησί, που πήγαιναν σε εκθέσεις και επέμεναν όταν οι υπόλοιποι τα είχαν ήδη εγκαταλείψει».
Την ίδια άποψη έχει και ο Γιάννης Παρασκευόπουλος από τη Γαία Οινοποιητική. «Κάθε βιομηχανία έχει ανάγκη από ένα icon. Ενα σύμβολο που τη βοηθάει να πάει μπροστά. Και η Σαντορίνη έχει το προνόμιο να είναι διεθνές icon. Πριν από δύο μήνες, η Jancis Robinson, αυθεντία στο χώρο, με στήλη στους Financial Times και σύμβουλος αγορών για το κελάρι της βασίλισσας, έγραψε στον ετήσιο οδηγό Decanter ότι αν έπρεπε να επιλέξει δέκα ποικιλίες από τις 1368 που παρουσιάζει στο νέο της τόμο, Wine Grapes, το ασύρτικο θα ήταν στις πρώτες θέσεις». Δεν αρκεί, όμως, να έχεις ένα εξαιρετικό προϊόν για να το καταστήσεις διεθνές. «Ο αμπελώνας της Σαντορίνης», συμπληρώνει η Σοφία Περπερά, που έχει αναλάβει την προώθηση των κρασιών του νησιού στην αμερικανική αγορά μέσω του δικτύου Αll About Greek Wine, «είναι 15 φορές μικρότερος από τους αμπελώνες της Ιταλίας. Αφού, λοιπόν, δεν μπορούμε να ανταγωνιστούμε στην ποσότητα, πρέπει να ανταγωνιστούμε στην ποιότητα. Και το μεγαλύτερο στοίχημα μέχρι σήμερα ήταν να επηρεάσουμε αυτούς που επηρεάζουν: Δημοσιογράφους, sommeliers, ιδιοκτήτες εστιατορίων». Στην πραγματικότητα, το ελληνικό θαύμα των τελευταίων χρόνων ήταν η δημιουργία ενός ρεύματος. Hδη, στη Νέα Υόρκη ένας sommelier θεωρεί δεδομένο ότι θα διαλέξει τουλάχιστον μία Σαντορίνη για τη λίστα κρασιών, ενώ ο Robert Parker, που ανεβάζει με ευκολία τιμές στο χρηματιστήριο του κρασιού με μία κριτική του και μόνον, έχει δώσει ουκ ολίγες φορές βαθμολογίες πλέον του 95 σε κρασιά της Σαντορίνης.
«Η Σαντορίνη είναι αναμφισβήτητα το grand cru της Ελλάδας», ομολογεί ο Ματθαίος Αργυρός. «Ο στόχος, όμως, δεν είναι να γίνει μόδα, γιατί η μόδα έχει ημερομηνία λήξης. Χρειάζεται να απλώσουμε το δίκτυο επαφών, να γίνει σημείο αναφοράς». «Ο επόμενος στόχος είναι να προστατεύσουμε τον αμπελώνα», υποστηρίζει ο Ματθαίος Δημόπουλος, της Ενωσης Συνεταιρισμών Σαντορίνης, που συγκεντρώνει το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής. Η Βουργουνδία, για παράδειγμα, έκανε πριν από μερικές μέρες μία ακόμα απόπειρα να προτείνει τον αμπελώνα της για μνημείο παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς της U.N.E.S.C.O. «Είναι σημαντικό να ενισχύσουμε αυτήν την εικόνα της Σαντορίνης. Να δημιουργήσουμε μια συνέχεια. Ειδικά σήμερα, που οι εξαγωγές είναι ο μόνος τρόπος να εξασφαλίσουμε την επιβίωση του αμπελώνα».
ΕΓΡΑΨΑΝ ΓΙΑ ΤΑ ΚΡΑΣΙΑ ΤΗΣ ΣΑΝΤΟΡΙΝΗΣ
«Δέκα οινοποιεία υπάρχουν στο νησί, και όποιο και να διαλέξεις, είναι αδύνατον να δοκιμάσεις κακό ασύρτικο» —Jordan Mackay, Chow, Ιούλιος 2011
«Από την πρώτη φορά που δοκίμασα το ασύρτικο, το ερωτεύτηκα. Νομίζεις ότι κάθε γουλιά συμπυκνώνει τη δροσιά από δεκάδες βότσαλα από τα βράχια του νησιού» —Eric Asimov, Νew York Times, Δέκα αξέχαστα κρασιά κάτω των 20 δολαρίων, Ιούλιος 2012
«Με προσωπικότητα και χαρακτήρα, το ασύρτικο της Σαντορίνης είναι το πιο εκλεπτυσμένο κρασί στον κόσμο» —Thei Zervaki, Huffington Post, Οκτώβριος 2011
«Πώς άλλαξαν οι καιροί... Κάποτε υπήρχε μόνον η Αχάια Κλάους και η Δεμέστιχα. Σήμερα η Σαντορίνη είναι το πιο δημοφιλές κρασί στη Νέα Υόρκη. Ισως έχει να κάνει με την κουζίνα και το γεγονός ότι για τους περισσοτέρους η Σαντορίνη είναι ένας κρυμμένος παράδεισος. Οπου βρείτε όμως ελληνικά κρασιά, δοκιμάστε τα. Σαντορίνη, Νάουσα, Νεμέα, αξίζουν τον κόπο...» —Wine & Spirits, Aπρίλιος 2013
Top 5
ΕΣΤΙΑΤΟΡΙΑ/WINE BARS ΣΤΗ ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ ΜΕ ΚΡΑΣΙΑ ΣΑΝΤΟΡΙΝΗΣ
01. Le Bernardin του Eric Ripert, με 3 αστέρια Μichelin
02. Bar Boulud και Boulud Sud του Daniel Boulud. Στο δεύτερο, η Σαντορίνη είναι το πιο δημοφιλές κρασί.
03. Momofuku Ssäm Bar του David Chang
04. Μοnkey Bar του Graydon Carter του Vanity Fair, όπου έχουν γυριστεί και σεκάνς από το Mad Men
05. Neta, sushi bar με εξαιρετικές κριτικές από τους New York Times. Το ασύρτικο θεωρείται ιδανικό για sushi.
  • Τα κρασιά της Σαντορίνης
  • Ξυπνάει σαν ηφαίστειο! Ενα ταξίδι στη Σαντορίνη σήμερα μπορεί πλέον να αποτελεί και μια γαστρονομική εμπειρία που θα σας μυήσει στα μυστικά ενός από τους καλύτερους αμπελώνες της Ελλάδας.Ξυπνάει σαν ηφαίστειο! Ενα ταξίδι στη Σαντορίνη σήμερα μπορεί πλέον να αποτελεί και μια γαστρονομική εμπειρία που θα σας μυήσει στα μυστικά ενός από τους καλύτερους αμπελώνες της Ελλάδας.
  • Τα κρασιά της Σαντορίνης

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Χρειάζονται τουλάχιστον 20 χρόνια για να αναπληρωθούν οι 1 εκατ. χαμένες θέσεις εργασίας

Ο δημιουργός του «Πίτερ Παν» Τζέιμς Μπάρι

Ο αδάμαστος αρχηγός των Απάτσι, Τζερόνιμο