Η Ελλάδα μέσα από τα έργα δύο ξένων περιηγητών



Έκθεση στο Μουσείο Ασιατικής Τέχνης Κέρκυρας
Τρίτη, 12 Αυγούστου 2014 09:35
                   
Συνεχίζοντας την οργάνωση εκδηλώσεων που στοχεύουν στην ανατροφοδότηση του ρόλου και της ύπαρξης των Μουσείων στις σημερινές συγκυρίες, το Μουσείο Ασιατικής Τέχνης Κέρκυρας παρουσιάζει τη μεγάλη έκθεση, με τίτλο «Ιόνια Νησιά και Δυτική Ελλάδα: Έργα από τα ταξίδια των Edward Dodwell και Simone Pomardi, 1801 & 1805 - 1806».
Στα εγκαίνια, που θα πραγματοποιηθούν σήμερα, Τρίτη 12 Αυγούστου, στις 8 το βράδυ, οι επιμελητές της έκθεσης, Δέσποινα Ζερνιώτη CMG, διευθύντρια του Μουσείου Ασιατικής Τέχνης, και ο Καθηγητής John Camp (guest curator), διευθυντής ανασκαφών Αρχαίας Αγοράς της Αμερικανικής Αρχαιολογικής Σχολής, θα μιλήσουν για τους περιηγητές Edward Dodwel και Simone Pomardi και τα ταξίδια τους στην προεπαναστατική Ελλάδα.

Μία μοναδική οπτική μαρτυρία Μέσα από 55 σχέδια και υδατογραφίες, που φιλοτέχνησαν ο Ιρλανδός Edward Dodwell (περ. 1777 - 1832) και ο Ιταλός Simone Pomardi (1757 - 1830) και επιλέχτηκαν από τη σειρά των έργων που ξεπερνά σε αριθμό τα 800, παρουσιάζεται η Ελλάδα, ο τόπος και οι άνθρωποι, όπως τα κατέγραψαν οι δύο άνδρες κατά τη διάρκεια των ταξιδιών τους, τα έτη 1805 - 1806.
Τα έργα αποτελούν μέρος της μεγάλης συλλογής του Packard Humanities Institute, που σήμερα κατέχει την πλειοψηφία των έργων των Dodwell - Pomardi. Το 2013, τμήμα της συλλογής αυτής εκτέθηκε στο Λονδίνο, στο British Museum, και στη Ρώμη, στο Forum Romano. Στην Ελλάδα, την παρουσίαση τμήματος της συλλογής ανέλαβε το Μουσείο Ασιατικής Τέχνης Κέρκυρας. Ιδιαίτερη σημασία έχει το γεγονός ότι η έκθεση αυτή περιλαμβάνει έργα που εστιάζουν στα Ιόνια Νησιά και δεν παρουσιάστηκαν στο Λονδίνο και τη Ρώμη. Επομένως, εκτίθενται για πρώτη φορά.
Τα έργα θα φιλοξενηθούν σε τρεις αίθουσες, στον πρώτο όροφο του Μουσείου, ενώ η ροή της έκθεσης παρακολουθεί την πορεία που ακολούθησαν οι δύο περιηγητές στα ταξίδια τους: με αφετηρία την Κέρκυρα και τα Ιόνια Νησιά και, στη συνέχεια, σε περιοχές της δυτικής και ηπειρωτικής Ελλάδας, και επιστροφή μέσω Πελοποννήσου, από όπου επρόκειτο να αποπλεύσουν για τα Ιόνια Νησιά και την Ιταλία.

Συνθέτοντας μία μοναδική οπτική μαρτυρία για την Ελλάδα στις αρχές του 19ου αιώνα, τα έργα περιλαμβάνουν τοπία, που αποτυπώνουν το ανόθευτο φυσικό κάλλος των ελληνικών νησιών, εντυπωσιακές πανοραμικές απόψεις των πόλεων και των λιμανιών του Ιονίου, πολλές εκ των οποίων φτάνουν σε μήκος τα τέσσερα μέτρα. Επίσης, παρουσιάζονται έργα, στα οποία καταγράφονται (συχνά, με τοπογραφική ακρίβεια και σημειώσεις - μετρήσεις για τα δομικά χαρακτηριστικά τους) αρχαία ερείπια σημαντικών αρχαιολογικών χώρων, όπως οι Δελφοί, η Ακρόπολη Αθηνών, ο ναός του Ποσειδώνα στο Σούνιο και άλλα.
Έργα, δύσκολα προσβάσιμα στο κοινό Ανάμεσα στα σημαντικότερα εκθέματα, συγκαταλέγεται η πανοραμική άποψη της παλαιάς πόλης της Κέρκυρας, που, ως μνημείο της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς της UNESCO, διατηρεί μέχρι σήμερα αναλλοίωτη τη μορφή της. Έτσι, παράλληλα με την προβολή της Ελλάδας και την τόνωση της επισκεψιμότητας του Μουσείου, δημιουργείται μία μοναδική ευκαιρία για έναν ουσιαστικό διάλογο ανάμεσα στον χώρο και τον χρόνο, στα έργα και τους επισκέπτες, ενώ για το εντόπιο κοινό, η έκθεση προάγει τον επαναπροσδιορισμό εννοιών, όπως η πατριδογνωσία και η ιστορία. Σκοπός της είναι οι επισκέπτες της Ελλάδας να ανανεώσουν το ενδιαφέρον τους για τον τόπο, τον πολιτισμό και τους ανθρώπους του, που υπήρξαν σημείο αναφοράς για καλλιτέχνες και ταξιδευτές και στο παρελθόν. Η έκθεση αποτελεί μία ακόμη δράση, που προωθεί την κινητικότητα συλλογών από το εξωτερικό προς την Ελλάδα, στο πλαίσιο της οποίας παρουσιάζονται έργα δύσκολα προσβάσιμα στο κοινό.

Πληροφορίες
Μουσείο Ασιατικής Τέχνης Κέρκυρας: Παλαιά Ανάκτορα - Κέρκυρα, τηλ.: 26610 30443, 26610 20193. Ώρες λειτουργίας: Τρίτη - Κυριακή: 08:30 - 15:30. naftemporiki.gr

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Χρειάζονται τουλάχιστον 20 χρόνια για να αναπληρωθούν οι 1 εκατ. χαμένες θέσεις εργασίας

Ο δημιουργός του «Πίτερ Παν» Τζέιμς Μπάρι

Ο αδάμαστος αρχηγός των Απάτσι, Τζερόνιμο