Η Λυρική άλλαξε εικόνα: Η νέα ταυτότητα, η νέα αισθητική και η έξοδος στην πόλη



Αρχή φόρμας
Τέλος φόρμας
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
11.10.2013 12:28

Οι εκπλήξεις δεν σταματάνε από την Εθνική Λυρική Σκηνή που αρχίζει τη νέα σεζόν με μια ριζική αλλαγή εικόνας, που φέρει την υπογραφή του γκουρού της ελληνικής γραφιστικής Γιάννη Κουρούδη. Από σήμερα, στους δρόμους – και όχι μόνο- οι νέες αφίσες της Λυρικής με την εντελώς διαφορετική, φρέσκια, υπαινικτική αισθητική, προκαλούν έκπληξη και χαμόγελα (πολλά χαμόγελα).
Οδηγώ στη Συγγρού, έχω φτάσει σχεδόν στην Αμαλίας και ξάφνου μια μεγάλη επιφάνεια ροζ τσιχλόφουσκας με ένα παιχνιδιάρικο «σ» ρολόι, σπάει τη ρουτίνα της βιωμένης εικόνας της πόλης. Ευτυχώς το φανάρι είναι κόκκινο και μπορώ να διαπιστώσω περί τίνος πρόκειται: Είναι η αφίσα της Εθνικής ΛυρικήςΣκηνής – ναι, αυτό το φωτεινό ροζ ανήκει στην μεγαλύτερη σκηνή όπερας της χώρας- για την Σταχτοπούτα. Η αισθητική διαφορετική απ' ότι ξέραμε ως σήμερα, με ένα μικρό οικείο συνωμοτικό κλείσιμο του ματιού. Διαφημίζει τη Σταχτοπούτα, την όπερα του Ροσσίνι που ανοίγει αυλαία στις 25 Οκτώβρη και πρωταγωνιστής δεν ήταν κάποιο πρόσωπο, αλλά αυτό το μικρό ελληνικό σ που παραπέμπει στο αρχικό του ονόματος Σταχτοπούτα, αλλά λειτουργεί και ως ρολόι – όλοι ξέρουμε τι συμβαίνει στην ηρωίδα μόλις το ρολόι χτυπήσει μεσάνυχτα.

Δημιουργός δεν είναι άλλος από τον σπουδαίο γραφίστα, με την ακοπιάριστη, προσωπική χειρονομία στη γραφιστική: Ο Γιάννης Κουρούδης. Η έκπληξη είναι διπλή, αφού ο πασίγνωστος γραφίστας (υπεύθυνος και για τα γραφιστικά του Κορρέ, για τον υπέροχο Κύκλωπα του Εθνικού Θεάτρου, μεταξύ άλλων) ήταν αυτός που το 2007 είχε σπάσει το σοβαρό, ανέμπνευστο κατεστημένο της εικόνας της Λυρικής και πάλι! Με λιτές γραμμές και τότε, αλλά με κεντρικά σημεία αναφοράς τα πρόσωπα είχε προκαλέσει έκπληξη, στην αρχή γκρίνιες αλλά στο τέλος κατόρθωσε να στήσει μια επικοινωνιακή επιτυχία για την πρώτη σκηνή της χώρας. Δημιούργησε τη νέα τολμηρή σχολή για την εικόνα των φορέων πολιτισμού. Τα χρόνια πέρασαν, τα γνωστά τότε οικονομικά προβλήματα της Λυρικής τον έκαναν να διακόψει τη συνεργασία. Η αγάπη για τη Λυρική ποτέ δεν εξέλειψε και τώρα που η Λυρική ζει νέες ένδοξες στιγμές, η πρόταση συνεργασίας τον βρήκε σύμφωνο και έτοιμο για τα νέα βήματα.

Τον αναζήτησα και μου εξομολογήθηκε ανοιχτά: «Μου έλειψε η Λυρική. Ηθελα πολύ να δουλέψω για αυτήν. Το πρώτο που έπρεπε να κάνω όταν δέχθηκα την πρόταση συνεργασίας, ήταν να διώξω από πάνω μου αυτό που είχα κάνει παλιά. Να κάνω ένα βήμα παραπάνω, να μην επαναλάβω τον εαυτό μου.»
Το πρώτο αποτέλεσμα τον δικαιώνει απόλυτα – η Σταχτοπούτα του δεν γίνεται κολοκύθα στα μάτια του κοινού. Η σύλληψή του είναι διαφορετική πλέον «ξεχνάμε πια τα πρόσωπα. Κάθε παράσταση, κάθε όπερα έχει κεντρικό θέμα στις αφίσες ένα γράμμα. Για τον Ριγολέττο είναι το R που βηματίζει, για την Σταχτοπούτα το σ. Για κάθε αφίσα εικονογραφώ ένα γράμμα σε σχέση με την παράσταση». Το αποτέλεσμα ξεπερνά αυτή καθ' αυτή την συγκεκριμένη παράσταση, αφού μέσα από το λυρικό εικαστικό αλφάβητο ο Γιάννης Κουρούδης (του k2design) στήνει μια ιστορία, γράφει μια νέα αφήγηση που ξετυλίγεται μέσα στην πόλη. Και επιτέλους, επιστρέφει ο θρίαμβος της γραφιστικής που πατάει στέρεα στη γραμματοσειρά, στο γράμμα.

«Προσπαθώ να μην κάνω "κόλπα" ή "μαγκιές" αλλά καθαρά και απλά πράγματα» λέει ο Γιάννης Κουρούδης.«Κάθε αφίσα θα είναι ένα σήμα. Θα λειτουργεί σαν σηματοδότηση.»
Η συνεργασία του με τη Λυρική σήμερα «δεν νιώθω κανένα ρίσκο, εμπιστεύομαι απόλυτα τους συνεργάτες της» θα αφορά σε αφίσες, μπάνερ και βέβαια στα εξώφυλλα των προγραμμάτων. Το βέβαιο είναι ότι ήδη μέσα σε λίγες ώρες δημιουργήθηκε μια προσμονή για τις νέες αφίσες της Λυρικής που θα φέρουν έκρηξη χρωμάτων και θα δημιουργήσουν ένα νέο αστικό αλφάβητο. Και όλα αυτά όχι μόνο από έναν σπουδαίο δημιουργό, αλλά και από έναν πιστό λάτρη της jazz και της κλασικής μουσικής.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Χρειάζονται τουλάχιστον 20 χρόνια για να αναπληρωθούν οι 1 εκατ. χαμένες θέσεις εργασίας

Ο δημιουργός του «Πίτερ Παν» Τζέιμς Μπάρι

Ο αδάμαστος αρχηγός των Απάτσι, Τζερόνιμο