«Οιδίπους Τύραννος» στο Θέατρο Δάσους [photos]


Το αρτιότερο έργο -κατά τους μελετητές- της αρχαίας ελληνικής δραματουργίας, ο Οιδίποδας Τύραννος, ανέβηκε χθες βράδυ ενώπιον του... θεατρόφιλου κοινού της Θεσσαλονίκης, για δεύτερη φορά φέτος το καλοκαίρι. Ο απόηχος της πρώτης παρουσίασης στις αρχές Ιουλίου, οδήγησε χιλιάδες Θεσσαλονικείς στο να ανηφορίσουν στο Θέατρο Δάσους και να απολαύσουν ιδίοις όμμασι τις ερμηνείες των πρωταγωνιστών Αιμίλιου Χειλάκη (Οιδίποδας) και Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη (Τειρεσίας – Ιοκάστη – βοσκός).

Της Αντιγόνης Ζυμπερδίκα

Τη μοίρα του ανθρώπου και την αδυναμία του καθενός να ξεφύγει από αυτή πραγματεύεται η σοφόκλεια τραγωδία. Η Θήβα ταλανίζεται από ένα φοβερό λοιμό και ο βασιλιάς της Οιδίποδας ζητάει από το μάντη Τειρεσία ένα χρησμό για να τον αντιμετωπίσει. Η πόλη θα καταφέρει να σωθεί μόνο αν τιμωρηθεί ο δολοφόνος του προηγούμενου βασιλιά Λάιου. Ο Τειρεσίας καταδεικνύει ευθέως τον Οιδίποδα ως δολοφόνο και το κουβάρι αρχίζει να ξετυλίγεται. Ο Οιδίποδας αρχικά αμφισβητεί το μάντη και βλέπει συνωμοσία, όμως η Ιοκάστη ενισχύει τις υποψίες και σε τρίτο επίπεδο η μαρτυρία του βοσκού έρχεται να τις επιβεβαιώσει.

Η παράσταση ξεκινά με τον αμιγώς ανδρικό θίασο να εισέρχεται σύσσωμος κρατώντας στα χέρια τα μέρη ενός υπέρλιτου κι όμως λειτουργικού σκηνικού. Ο χορός που φέρει κρουστά και λίγα χάλκινα, δεν εγκαταλείπει καθόλου την σκηνή. Ακόμα και οι μεταμορφώσεις των Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη και Χρήστου Σαπουντζή -που ενσαρκώνουν τρεις και δύο ρόλους αντίστοιχα- συμβαίνουν επί σκηνής και μάλιστα αποτελούν μέρος της παράστασης, με προεξάρχουσα αυτή του Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη από Τειρεσία σε Ιοκάστη.

Ο Λιθουανός σκηνοθέτης της παράστασης Τσέζαρις Γκραουζίνις έπλασε την παράσταση με μία οπτική που διαφέρει από την κλασική ανάγνωση της τραγωδίας. Πρόθεσή του, όπως ανέφερε ο ίδιος, ήταν να μιλήσει για το αναφαίρετο δικαίωμα και την ευκαιρία να παραμείνει ο άνθρωπος περήφανος ακόμα και στην πιο καταστροφική κατάσταση και να αποδεχθεί την όποια κατάρα με αξιοπρέπεια. Αξιομνημόνευτη και η επιλογή του για επιστροφή στον αρχαιοελληνικό τρόπο παραγωγής θεάτρου μόνο με άνδρες ηθοποιούς.

Οι τρεις “υποκριτές”, Χειλάκης-Μαρκουλάκης-Σαπουντζής, με τις ερμηνείες τους καταφέρνουν όχι απλά να σταθούν στο ύψος μίας τραγωδίας υψηλών απαιτήσεων, αλλά έχουν στιγμές που συνεπαίρνουν ακόμα και τους πιο δύσκολους εκ των θεατών. Όπως, ο ρυθμικός τρόπος με τον οποίο ο Τειρεσίας αφηγείται στον Οιδίποδα τη μοίρα του και η σκηνή της αυτοτύφλωσης στο τέλος υπό την ιαχή του επαναλαμβανόμενου «χα» του χορού.

Μετά την περιοδεία σ’ όλη την Ελλάδα, έφθασε η στιγμή της Αττικής γης. Αρχής γενομένης από το Ηρώδειο στις 6/9 και μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου το αθηναϊκό κοινό θα έχει την ευκαιρία να γίνει κοινωνός μίας άκρως ενδιαφέρουσας και συγκινητικής παράστασης.

Παίζουν οι ηθοποιοί:
Αιμίλιος Χειλάκης, Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης, Χρήστος Σαπουντζής, Κώστας Κορωναίος, Αλμπέρτο Φάις, Γιάννης Τσεμπερλίδης, Κώστας Σειραδάκης, Παναγιώτης Εξαρχέας, Ονίκ Κετσογιάν, Γιώργος Παπανδρέου, Τζεφ Μααράουι.
Μετάφραση: Μίνως Βολανάκης
Σκηνοθεσία: Τσέζαρις Γκραουζίνις
Σκηνικά – Κοστούμια: Κέννι Μακλέλλαν
Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος
Μουσική: Δημήτρης Θεοχάρης
Βοηθός σκηνοθέτη: Μάρω Παπαδοπούλου
Διεύθυνση παραγωγής: Γεωργία Παναγιωτοπούλου
Φωτογραφίες: Γιάννης Βασταρδής
Δημιουργικό: Kiss My Art, Μαρία Παναγιωτωνάκου

Συμπαραγωγοί: αρτivities, ΔΗΠΕΘΕ Βόλου, Ελληνικό Φεστιβάλ
Δείτε στιγμιότυπα απο την παράσταση



Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ο δημιουργός του «Πίτερ Παν» Τζέιμς Μπάρι

Ο αδάμαστος αρχηγός των Απάτσι, Τζερόνιμο

Ο θρυλικός βρετανός κομμωτής Βιντάλ Σασούν