Ανενεργός ο νόμος για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου στην αγορά καυσίμων


ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ  
  
 ΧΡΥΣΑ ΛΙΑΓΓΟΥ
Κανένα από τα συναρμόδια υπουργεία (Οικονομικών, Ανάπτυξης και Μεταφορών) δεν γνωρίζει σε τι ποσοστό έχουν εγκαταστήσει τα πρατήρια τα συστήματα εισροών-εκροών!
ΕΤΙΚΕΤΕΣ:
Πλήρως ανενεργός παραμένει ο νόμος για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου στην αγορά καυσίμων, σχεδόν δυόμισι χρόνια μετά την ψήφισή του (Απρίλιος 2012). Ακόμη και το μέτρο της εγκατάστασης εισροών-εκροών στα πρατήρια που ξεκίνησε να εφαρμόζεται με αυστηρά, υποτίθεται, χρονοδιαγράμματα και υπό την απειλή του «λουκέτου» για όσα δεν ανταποκριθούν στον νόμο, παρά τις συνεχείς παρατάσεις (από τις 31 Μαρτίου του 2013 αρχικά, στις 27 Αυγούστου 2014 καταληκτική ημερομηνία), δεν έχει καταφέρει μέχρι στιγμής να ολοκληρωθεί. Συμβαίνει, μάλιστα, κανένα από τα συναρμόδια υπουργεία (Οικονομικών, Ανάπτυξης και Μεταφορών) να μη γνωρίζει σε τι ποσοστό έχουν εγκαταστήσει τα πρατήρια τα εν λόγω συστήματα! Με τη διαδικασία εγκατάστασης του συστήματος εισροών-εκροών εμπλέκονται τα υπουργεία Οικονομικών, Ανάπτυξης και Μεταφορών, διαπιστώνεται όμως ένα έλλειμμα συντονισμού που δημιουργεί εύλογα ερωτηματικά για την πραγματική βούληση της κεντρικής διοίκησης να θωρακίσει την αγορά έναντι του λαθρεμπορίου. Ο εγκαταστάτης του συστήματος προμηθεύεται από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων τον αριθμό μητρώου διακινητή καυσίμων (ΑΜΔΙΚΑ) για λογαριασμό του πελάτη του πρατηριούχου. Αφού εγκαταστήσει το σύστημα, αποστέλλει τον φάκελο στη Διεύθυνση Μετρολογίας του υπουργείου Ανάπτυξης.
Ο φάκελος αυτός στη συνέχεια θα πρέπει να αποσταλεί στο υπουργείο Μεταφορών, που είναι η αδειοδοτούσα αρχή, για τα πρατήρια για να κάνει τον δικό του έλεγχο, χωρίς ωστόσο να διαθέτει βάση δεδομένων των πρατηρίων που έχει αδειοδοτήσει. Ετσι, η ΓΓΠΣ κρατάει ένα δικό της αρχείο με τους πρατηριούχους που πήραν ΑΜΔΙΚΑ, η Διεύθυνση Μετρολογίας στο υπουργείο Ανάπτυξης μια δική της βάση δεδομένων με τα πρατήρια που υπέβαλαν φάκελο ότι εγκατέστησαν το σύστημα και οι αποδυναμωμένες από προσωπικό υπηρεσίες του υπουργείου Μεταφορών ψάχνουν ανάμεσα σε ντάνες να διασταυρώσουν τα στοιχεία των πρατηριούχων που έχουν αδειοδοτήσει με αυτούς που υποβάλλουν φάκελο εγκατάστασης του συστήματος όταν αυτός σταλεί από το υπουργείο Ανάπτυξης. Το αποτέλεσμα είναι ότι κανένα υπουργείο δεν γνωρίζει σε ποιον βαθμό έχει ολοκληρωθεί το μέτρο. Την εικόνα αυτή μετέφερε χθες σε συνέντευξη Τύπου η διοίκηση της ΠΟΠΕΚ, καταλογίζοντας στην πολιτεία έλλειψη πολιτικής βούλησης «για τη λήψη μέτρων που θα έφερναν αντιμέτωπο το κράτος με το ίδιο το λαθρεμπόριο».

Σύμφωνα με τη διοίκηση της ΠΟΠΕΚ, μόνο ένα 30% των πρατηρίων έχει συνδέσει το σύστημα εισροών-εκροών με τη ΓΓΠΣ. Μια άλλη κατηγορία πρατηρίων δεν έχουν συνδεθεί, αλλά απλώς έχουν ενεργοποιήσει το σύστημα καταγράφοντας καθημερινά τις συναλλαγές τους, που σημαίνει ότι μπορεί να ελεγχθεί ανά πάσα στιγμή αναδρομικά. Υπάρχει επίσης μία τρίτη κατηγορία που έχει εγκαταστήσει το σύστημα, αλλά δεν το έχει ενεργοποιήσει και είναι αυτή που δημιουργεί αθέμιτο ανταγωνισμό. Υπάρχει, τέλος, και μια τέταρτη κατηγορία που δεν έχει εγκαταστήσει το σύστημα και αναμένει την ενεργοποίηση του νόμου για να βάλει «λουκέτο». Η διοίκηση της ΠΟΠΕΚ κατήγγειλε την καθυστέρηση στην υλοποίηση των υπουργικών αποφάσεων για επέκταση της εγκατάστασης συστήματος εισροών-εκροών σε όλα τα στάδια της εφοδιαστικής αλυσίδας.

Το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης στα πρατήρια (πλην Κεφαλλονιάς λόγω σεισμού) έληξε στις 27/8/14 και στις εγκαταστάσεις των εμπόρων πετρελαίου θέρμανσης λήγει στις 14/10/14.

Οι περισσότερες Περιφέρειες, σύμφωνα με την ΠΟΠΕΚ, δεν έχουν ενημερωμένο αρχείο και δεν γνωρίζουν πόσα είναι τα ενεργά πρατήρια της περιοχής τους και πόσα από αυτά έχουν εγκαταστήσει το σύστημα. Είναι χαρακτηριστική η επιστολή της Περιφέρειας Αττικής προς την ΠΟΠΕΚ, στην οποία αναφέρει ότι δεν μπορεί να αποστείλει τα στοιχεία με τα πρατήρια που έχει μέχρι σήμερα αδειοδοτήσει στο Λεκανοπέδιο, επειδή δεν τηρεί βάση δεδομένων!

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Χρειάζονται τουλάχιστον 20 χρόνια για να αναπληρωθούν οι 1 εκατ. χαμένες θέσεις εργασίας

Ο δημιουργός του «Πίτερ Παν» Τζέιμς Μπάρι

Ο αδάμαστος αρχηγός των Απάτσι, Τζερόνιμο