Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης: Το σινεμά δεν είναι ταμπέλες


Συζήτηση με την κριτική επιτροπή στην οποία προεδρεύει ο Αλεξάντερ Πέιν
Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης: Το σινεμά δεν είναι ταμπέλες


 
 
Θεσσαλονίκη, Αποστολή
  Οι συνεντεύξεις Τύπου των κριτικών επιτροπών σε φεστιβάλ δεν έχουν πάντα νόημα. Τι μπορούν να πει μια ομάδα ανθρώπων που πρόκειται να κρίνουν κάποιες ταινίες εφόσον δεν έχουν δει ακόμη τις… ταινίες;
Η αμηχανία σε αυτές τις περιπτώσεις είναι αναπόφευκτη. Ωστόσο αυτό ορισμένες φορές που σώζει την κατάσταση είναι όταν πέφτουν στο τραπέζι κάποια άλλα, γενικότερα  ζητήματα περι κινηματογράφου, όπως έγινε το μεσημέρι της Δευτέρας 4 Νοεμβρίου στην αποθήκη Γ του Λιμανιού Θεσσαλονίκης όπου μίλησε στους δημοσιογράφους η κριτική επιτροπή του 54ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης στην οποία προεδρεύει ο ελληνικής καταγωγής Αμερικανός σκηνοθέτης Αλεξάντερ Πέιν.
Το πιο ουσιαστικό ζήτημα που τέθηκε ήταν οι «ταμπέλες» που δημιουργούνται στον κινηματογράφο για πολλούς και διάφορους λόγους, που έχουν κυρίως να κάνουν με το μάρκετινγκ των ταινιών. Η πιο πρόσφατη τέτοια «ταμπέλα» είναι ο Νέος Ελληνικός Κινηματογράφος, γνωστός και ως  New Weird Greek Cinema (Νέο Παράξενο Ελληνικό Σινεμά) που εδώ και μερικά χρόνια παρακολουθείται έντονα από τα φεστιβάλ του εξωτερικού αν και όχι τόσο πολύ στην Ελλάδα.
Ο Εντουάρ Ουαϊντρόπ Γάλλος κριτικός κινηματογράφου και καλλιτεχνικός διευθυντής του φεστιβάλ του Φράιμπουργκ στην Ελβετία, ήταν κάθετος. «Το σινεμά το φτιάχνουν άνθρωποι, ξεχωριστοί άνθρωποι» είπε. «Είμαι πολύ υποψιασμένος για την  μόδα που δημιουργείται γύρω από τις ταινίες και που είναι κυρίως ευθύνη του Τύπου.»  Ο κ. Ουαϊντρόπ ανέφερε χαρακτηριστικά ότι έχουν ειπωθεί πολλά λάθος πράγματα ακόμα και για το περίφημο Γαλλικό Νέο Κύμα που άνθισε στα τέλη της δεκαετίας του 1950.
Η πιο σωστή επισήμανση του κ. Ουαϊντρόπ ήταν ότι μόνον ο χρόνος μπορεί να αποδείξει τι έχει διάρκεια και τι όχι. «Πριν από δέκα χρόνια μιλούσαμε για την άνθηση του νέου αργεντίνικου κινηματογράφου αλλά σήμερα, πόσους σκηνοθέτες θυμόμαστε; Δυο – τρεις το πολύ. Ο χρόνος είναι ο μεγαλύτερος κριτής
Αυτό δεν αναιρεί το γεγονός ότι υπάρχει κινητικότητα των νέων ελληνικών ταινιών σε διάφορα φεστιβάλ του εξωτερικού και ότι πρέπει να επισημαίνεται όπως είπε ο Αλεξάντερ Πέιν, ο οποίος ως κριτής ταινιών δίνει σημασία σε τρία στοιχεία τους: το σεναριο, το μοντάζ και την σκηνοθεσία.
Τα υπόλοιπα μέλη της εφετινής κριτικής επιτροπής είναι οι Σκοτ Φούντας  βασικός κριτικός κινηματογράφου του περιοδικού Variety (αμερικανός ελληνικής καταγωγής), η Άντα Σόλομον, παραγωγός (ρουμάνα) και ο μουσικός Κ. Βήτα.
Κάθετος για τις κινηματογραφικές ταμπέλες όμως, ήταν και ο σκηνοθέτης Αλέξανδρος Αβρανάς που αμέσως μετά την συνέντευξη Τύπου της κριτικής επιτροπής μίλησε για την τελευταία ταινία του, την «Miss violence» η οποία βραβεύθηκε στο φεστιβάλ της Βενετίας τον περασμένο Σεπτέμβριο με τον Αργυρό Λέοντα Σκηνοθεσίας και το Copa Volpi ανδρικής ερμηνείας (Θέμης Πάνου).
«Ο ρεαλισμός της ταινίας μου είναι τόσο έντονος που μου είναι αδύνατον να δεχτώ ότι η “Μiss Violence” έχει σχέση με τον “Κυνόδοντα” ή τις “Αλπεις”» είπε ο Αβρανάς για τις συγκρίσεις που έχουν γίνει. «Ταμπέλες δεν δέχομαι από κανέναν και σε καμία περίπτωση δεν μου αρέσει ο όρος New Weird Greek Cinema.»
Η «Miss Violence» διανέμεται στην Ελλάδα την Πέμπτη 7 Νοεμβρίου.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Χρειάζονται τουλάχιστον 20 χρόνια για να αναπληρωθούν οι 1 εκατ. χαμένες θέσεις εργασίας

Ο δημιουργός του «Πίτερ Παν» Τζέιμς Μπάρι

Ο αδάμαστος αρχηγός των Απάτσι, Τζερόνιμο