Με τεχνολογία της NASA και εξαγωγές σε 72 χώρες η Olympia
Electronics του Δημήτρη Λακασά επιμένει να παράγει στην Ελλάδα παρά τις
δυσκολίες
Λονδίνο. Βράδυ Τρίτης 26 Μαΐου 2015. Σε ένα από τα hall του
“London Hilton on Park Lane” η ατμόσφαιρα είναι γιορτινή. Ψιλο-αγχωμένοι
τύποι με αυστηρό… dress code και κυρίες με τουαλέτες περιφέρονται στην
αίθουσα και συμβάλλουν σε έναν ηχητικό βόμβο που κάτι θυμίζει σε… βαβέλ,
χωρίς όμως τα προβλήματα της ασυνεννοησίας του Βιβλικού Πύργου.
Οι προσκεκλημένοι, πάνω από 500 τον αριθμό, αν και από 33
διαφορετικές χώρες της γηραιάς ηπείρου, ανταλλάσουν συστάσεις στα
αγγλικά, σε μια προσπάθεια να «σπάσει ο πάγος» και να δείχνουν άνετοι. Η
αγωνία, ωστόσο, δύσκολα κρύβεται, καθώς στο πίσω μέρος του μυαλού όλων,
φωλιάζει η κρυφή ελπίδα μιας πιθανής διάκρισης. Πρόκειται, άλλωστε, για
τη βραδιά του μεγάλου τελικού. Για το… Champions League της ευρωπαϊκής
επιχειρηματικότητας.
Το event είναι αφιερωμένο στα European Business Awards, που
διοργανώνει κάθε χρόνο ο ανεξάρτητος μη κερδοσκοπικός θεσμός RSM, για να
αναγνωρίσει και να επιβραβεύσει την επιχειρηματικότητα, τις καλές
πρακτικές και την καινοτομία στις τάξεις των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων. Ο
διαγωνισμός γίνεται συνολικά σε 10 κατηγορίες, από την περιβαλλοντική
ευαισθησία, μέχρι την εξυπηρέτηση των πελατών και σε αυτόν, για την
περίοδο 2014 -15, μετείχαν κι οι ελληνικές επιχειρήσεις, που έλαβαν το
χρίσμα του εθνικού πρωταθλητή, στις διάφορες διαγωνιστικές κατηγορίες,
παίρνοντας την πρόκριση στον τελικό του Λονδίνου.
Η αλήθεια είναι ότι η «κορυφαία ομάδα» της Ευρώπης, με τους
πρώτους των πρώτων, δεν είχε τελικά «γαλανόλευκο» χρώμα. Σε όλες τις
υποκατηγορίες, οι κριτές έδωσαν το πρώτο βραβείο του νικητή σε
επιχειρήσεις άλλων χωρών, αλλά απογοήτευση δεν χωρά, διότι στις επτά από
τις οκτώ εθνικές συμμετοχές (σ. σ. Green, AB Vassilopoulos, ONEX,
Coffee Island, Pharmathen, Genesis Pharma & Spetses Mini Marathon)
τους επιδόθηκε το βραβείο Ruban D’Honneur (που σημαίνει ότι κατατάχτηκαν
στις 10 καλύτερες της κατηγορίας τους) και στην όγδοη (Olympia
Electronics) η διάκριση του National Public Champion, δεδομένου ότι
απέσπασε τις περισσότερες ψήφους από το ελληνικό κοινό.
Αλλά και αυτά να μην υπήρχαν η συμμετοχή στον τελικό από μόνη
της, συνιστά σημαντική εξέλιξη. Το πόσο δύσκολο είναι ένα τέτοιο
επίτευγμα το μαρτυρά το γεγονός ότι στην πρώτη φάση των ΕΒΑ, δήλωσαν
συμμετοχή 24.000! επιχειρήσεις από συνολικά 33 χώρες της Ευρώπης.
Ακολούθησε ένα πολύμηνο… ψιλό κοσκίνισμα, με αυστηρές αξιολογήσεις, εκ
μέρους του RSM και από τη διαδικασία αυτή προέκυψε η… αφρόκρεμα των
πρωταθλητών κάθε χώρας, που διεκδίκησαν την περασμένη Τρίτη την ύπατη
διάκριση.
Στην κατηγορία της καινοτομίας, το βάρος της εκπροσώπησης
της Ελλάδας το «σήκωσε» μια δυναμική επιχείρηση από την περιφέρεια, η
«Olympia Electronics ΑΕΒΕ», που αθόρυβα αναπτύσσει τις επιχειρηματικές
δραστηριότητές της κι έχει καταφέρει, κυρίως με αιχμή τις εξελιγμένες
τεχνολογίες της, να εξάγει τα προϊόντα της σε συνολικά 72 χώρες του
κόσμου, κερδίζοντας, μάλιστα, καινούριες αγορές ακόμη και εν μέσω της
κρίσης. Πλέον πρόσφατο εξαγωγικό της άνοιγμα αυτό στη Βραζιλία, εντός
Μαΐου, με την εκτέλεση ενός έργου που τονώνει το prestige της ελληνικής
επιχείρησης, δεδομένου ότι είναι για τη διοργάνωση των Ολυμπιακών Αγώνων
στη χώρα του καφέ.
Το WE του News247.gr, τρεις ημέρες μετά από το μεγάλο τελικό
του Λονδίνου, συνάντησε το διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας από τον
Κολινδρό της Κατερίνης, τον κ. Δημήτρη Λακασά και μοιράζεται μαζί σας
τις σκέψεις του
. Για την εμπειρία των ΕΒΑ, την
καινοτομική «πατέντα» που έγινε η αφορμή για να χριστεί η Olympia
Electronics εθνικός πρωταθλητής καινοτομίας, αλλά και για τις
δυνατότητες και τα προβλήματα που έχει μια επιχείρηση από την Ελλάδα,
σήμερα, στη διεθνή αγορά, απλώς και μόνο επειδή τυγχάνει να είναι
ελληνική.
«Το πιο σημαντικό μέσα από τέτοιες διακρίσεις, είναι ότι
δικτυώνεσαι και κυρίως αποκτάς οντότητα στον ευρωπαϊκό και στο διεθνή
χάρτη των καινοτομικών επιχειρήσεων. Δίνουμε ένα σήμα στον Γερμανό, στο
Γάλλο ή στον Ολλανδό πολίτη και επιχειρηματία, ότι η Ελλάδα δεν είναι
μια χώρα μόνο για τουρισμό ή μόνο για εξαγωγές αγροτικών αγαθών, αλλά
ότι διαθέτει επίσης και μυαλά, τα οποία παράγουν τεχνολογία αιχμής,
σκέφτονται με λογική εξωστρέφειας και έχουν και μεγάλες επιτυχίες»
αναφέρει ο κ. Λακασάς.
Κλειδί για να ανοίξει η πόρτα (κατ’ αρχήν σε εθνικό επίπεδο και
μετά και στην τελική φάση) των European Business Awards για την
«Olympia Electronics», αποτέλεσε μια εξειδικευμένη τεχνολογική πατέντα,
που έχει κατοχυρώσει παγκοσμίως η βορειοελλαδική επιχείρηση, για τη
λειτουργία των συστημάτων φωτισμού ασφαλείας, χωρίς τη χρήση
επαναφορτιζόμενων μπαταριών. «Αυτό που κάνουμε ουσιαστικά με τη
συγκεκριμένη τεχνολογική πατέντα είναι να υποκαθιστούμε τους
επαναφορτιζόμενους συσσωρευτές στα συστήματα φωτισμού, με Super Ultra
Capacitors, που είναι υπερπυκνωτές», εξηγεί ο συνομιλητής μας και
τονίζει ότι τα οφέλη, σε μια τέτοια αντικατάσταση, είναι σημαντικά,
δεδομένου ότι ο υπερπυκνωτής έχει πολύ μεγαλύτερο χρόνο ζωής (σ. σ. ενώ
την επαναφορτιζόμενη πρέπει να την αλλάζεις κάθε 4 χρόνια ο super ultra
capacitor αντέχει έως και 20 χρόνια), πολύ χαμηλότερο κόστος συντήρησης,
ενώ συνιστά και «green product», καθώς σε αντίθεση με τους συσσωρευτές
ηλεκτρικής ενέργειας, δεν εμπεριέχει χημικά στοιχεία, όπως νικέλιο,
κάδμιο κλπ.
«Θα έλεγα πως η τεχνολογία των υπερπυκνωτών είναι το μέλλον.
Εκτιμούμε πως η χρήση των συσσωρευτών, με την υφιστάμενη μορφή, θα
αρχίσει ραγδαία να μετεξελίσσεται. Είτε θα πάμε σε λογικές των μπαταριών
τύπου Gel, είτε στους super ultra capacitors, που είναι η πιο
εξελιγμένη μορφή αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας σήμερα. Δηλαδή θα
συμβεί ότι έγινε με τη λάμπα πυράκτωσης, η οποία υποκαταστάθηκε από τη
φθορισμού και αργότερα από την τεχνολογία Led. Την ίδια πορεία ακολουθεί
και η μπαταρία», λέει ο κ. Λακασάς, θυμίζοντας ότι οι υπερπυκνωτές
είναι μια τεχνολογία που τη χρησιμοποιεί αυτή τη στιγμή και η NASA, για
επαναφόρτιση ηλεκτρονικών συσκευών στους δορυφόρους στο διάστημα.
Η καινοτομία που εισάγει η Olympia Electronics στην τεχνολογία
των υπερπυκνωτών, είναι ότι όχι μόνο την έχει προσαρμόσει στους
φωτισμούς ασφαλείας, αλλά τη συνδυάζει και με ένα νανοφωσφορούχο υλικό
ώστε να απορροφά τη φωτεινότητα από το περιβάλλον και να τη μετατρέπει
σε ενέργεια, με αποτέλεσμα η αυτονομία του φωτιστικού να φτάνει έως και
τις 10 ώρες. Πράγμα πολύ σημαντικό σε περιπτώσεις εγκλωβισμών σε τούνελ,
κτήρια κλπ.
Το προϊόν είναι ακριβότερο περίπου 50%, συγκριτικά με την
κλασσική επαναφορτιζόμενη μπαταρία, όμως εάν συνυπολογιστούν τα
μακροπρόθεσμα οφέλη, είναι πιο συμφέρουσα επιλογή. Αυτό το έχουν
κατανοήσει, ήδη, στις Σκανδιναβικές χώρες, στις οποίες η Olympia
Electronics έχει πάρει αρκετές παραγγελίες για συστήματα ασφαλείας με
υπερπυκνωτή.
Η έρευνα όμως δεν σταματά για τη βορειοελλαδική εταιρεία,
που ιδρύθηκε πριν από 36 χρόνια και σήμερα απασχολεί (με υπερωρίες και
εργασία τα Σάββατα, λόγω αυξημένης ζήτησης) 174 εργαζόμενους εκ των
οποίων το 10% στο τμήμα R&D, όπου επενδύονται, κάθε χρόνο, κεφάλαια
της τάξης των περίπου 500 χιλ. ευρώ.
«Εκτός από το ότι είμαστε πολύ εξειδικευμένοι στην
τεχνολογία των Led, πειραματιζόμαστε και πάνω στην εξέλιξη των
επαναφορτιζόμενων συσσωρευτών, έχουμε αναπτύξει κεντρικά συστήματα για
τη διευθυνσιοδότηση φωτισμού ασφαλείας για μεγάλα κτήρια, αεροδρόμια
κλπ, μελετάμε το κομμάτι των ασύρματων επικοινωνιών των συστημάτων
ασφαλείας και εργαζόμαστε και στο πρωτόκολλο επικοινωνίας συστημάτων
ασφαλείας με τεχνολογία Dali και βάση το φωτισμό ασφαλείας» διευκρινίζει
ο συνομιλητής μας. Συμπληρώνει δε, ότι στο πεδίο της τεχνολογίας
πυρανίχνευσης, όπου και υπάρχει υψηλή εξειδίκευση και know how, «η
Olympia Electronics διαθέτει ισχυρά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα και τα
προϊόντα που παράγει, ποιοτικώς είναι εφάμιλλα δυτικοευρωπαϊκών και
διεθνών παικτών του κλάδου».
Το πρόβλημα είναι αλλού και όχι στις τεχνολογικές δυνατότητες,
παραδέχεται ο ίδιος. «Σε αυτό που έχουμε να ζηλέψουμε, από τους
ανταγωνιστές μας, είναι δυστυχώς, το country brand της Ελλάδας, που
δημιουργεί καχυποψία, ίσως και σύγχυση, σε έναν δυνητικό αγοραστή, όπως
επίσης και το θέμα της ρευστότητας. Μιλάω για το επίπεδο κόστους
χρήματος. Όταν για παράδειγμα ο ανταγωνιστής μας, Γάλλος, Γερμανός κλπ,
έχει κόστος χρήματος της τάξης του 2% και εγώ δανείζομαι με 6%,
ουσιαστικά αυτός είναι 3 φορές ανταγωνιστικότερος από μένα και αυτό μας
δημιουργεί ένα σοβαρό μειονέκτημα, το οποίο προσπαθούμε να καλύψουμε με
την ποιότητα των προϊόντων μας».
Όταν μάλιστα επιμένουμε να γίνει λίγο πιο σαφής τί εννοεί
όταν αναφέρεται στο country brand της Ελλάδας, θυμάται τη συμμετοχή του
(το 2012, που μοιάζει σε πολλά με αυτή την περίοδο που διανύει η χώρα
μας), σε μια τηλεδιάσκεψη με έναν μεγάλο πολυεθνικό όμιλο από τις ΗΠΑ
και τη συνομιλία του με τον manager director Ευρώπης και τον Vice
President του group, με το οποίο υπάρχει ήδη μια μορφή συνεργασίας.
«Όταν η κουβέντα πήγε για το πώς μπορεί η Olympia να επεκταθεί και από
την κάθετη δομή του matrix που έχουν αυτοί, δηλαδή από το να παράγει για
συγκεκριμένες αγορές, να μπει οριζόντια και να παράγει για όλο τον
όμιλο, η απάντηση του αντιπροέδρου της πολυεθνικής, παρότι είχαμε
περάσει με επιτυχία όλα τα στάδια της αξιολόγησης και των ποιοτικών
προδιαγραφών, ήταν ότι κάτι τέτοιο δεν μπορεί να γίνει δεκτό,
τουλάχιστον για όσο παρέμενε σε τόσο υψηλό επίπεδο το ρίσκο χώρας της
Ελλάδας. Η εξήγηση που έδωσε για την θέση του αυτή ήταν ότι ο όμιλος
είναι εισηγμένος στο Χρηματιστήριο και μια τέτοια συνεργασία θα επηρέαζε
την εικόνα του», εξιστορεί ο κ. Λακασάς και συμπληρώνει πως τελικά τη
δουλειά την πήρε μια άλλη ανταγωνιστική εταιρεία από το εξωτερικό,
στερώντας από την Olympia Electronics, για τα δύο πρώτα χρόνια έναν
επιπλέον τζίρο της τάξης των 3 εκατ. ευρώ, που θα γινόταν 5 εκατ. ευρώ
από τον τρίτο χρόνο και μετά. Μια ανάλογη εμπειρία, όμως, έζησε ο
συνομιλητής μας και πριν περίπου δύο μήνες, όταν σε μια επικοινωνία του
με έναν Σλοβάκο επιχειρηματία, στο πλαίσιο της προσπάθειας να πειστεί να
ενσωματώσει στον επιχειρηματικό όμιλό του τους ηλεκτρονικούς
θερμοστάτες χώρου της Olympia Electronics, η απάντηση που δόθηκε ήταν
ότι δεν ήταν δυνατό να υιοθετήσει τα προϊόντα στον κατάλογό του, διότι
οι ειδήσεις είναι τόσο κακές για την Ελλάδα, που δεν θα μπορούσε να
δικαιολογήσει την απόφασή του στο δίκτυο των προμηθευτών μου.
Παρά τις δυσκολίες που συναντά το επιχειρείν στην Ελλάδα
σήμερα, όμως, το αγαπημένο moto στην ηγετική ομάδα της Olympia
Electronics παραμένει το «Πιστεύουμε στην Ελλάδα, Παράγουμε στην
Ελλάδα». Και αυτό το έχουν κάνει πράξη, αφού στα χρόνια της κρίσης δεν
περιέκοψαν μισθούς ή επιδόματα, δεν απέλυσαν ούτε έναν υπάλληλο
–τουναντίον όπως λένε προσέλαβαν περί τα 20 άτομα τα τελευταία τρία
χρόνια- και προ ολίγων εβδομάδων έστησαν και μια δανειστική βιβλιοθήκη
στο εργοστάσιο, με 600 τίτλους, προκειμένου το προσωπικό να έχει την
ευχέρεια, όποτε θέλει, να διαβάζει.
Εμείς, πάντως, μπήκαμε στον πειρασμό να ρωτήσουμε αν, παρόλα
αυτά, πέρασε κάποια στιγμή από το μυαλό των ιδιοκτητών της επιχείρησης,
να μεταφέρουν την έδρα της σε χώρα με ευνοϊκότερο φορολογικό καθεστώς
και ευκολότερη πρόσβαση σε χρηματοδότηση. «Όχι, δεν το έχουμε σκεφτεί
ποτέ να φύγουμε από την Ελλάδα και ούτε πρόκειται να το κάνουμε.
Πραγματικά πιστεύουμε και παράγουμε στην Ελλάδα. Πιστεύουμε ότι όταν
έχεις γεννηθεί και ζεις σε μια χώρα, πρέπει να την αγαπάς και να είσαι
δίπλα της κυρίως στις δύσκολες στιγμές της. Το να νιώθεις Έλληνας μόνο
στα εύκολα, δεν το θεωρώ έντιμο απέναντι στην πατρίδα, τους προγόνους
και τους απογόνους σου. Συνεπώς πρέπει να το παλέψουμε, να επικρατήσει η
λογική και να ξαναγίνει η Ελλάδα μια παραγωγική χώρα, όσο αυτό είναι
δυνατό, γιατί μόνο έτσι θα μπορέσουμε να σταθούμε στα πόδια μας και να
αποκτήσουμε αυτοδιάθεση».
Όσον αφορά τέλος στα μεγέθη της επιχείρησης, το 2014 έχει
κλείσει θετικά και έχει μεγάλη αύξηση κερδών, ενώ για το 2015, όπως λέει
ο κ. Λακασάς «θα κλείσουμε στα 15 εκατ. ευρώ κύκλο εργασιών, με άνοδο
περίπου 5% και αύξηση κερδοφορίας, η οποία σε μέσο επίπεδο, τα τελευταία
χρόνια κινείται με ρυθμό 50%». Ποιο είναι το όραμα των ιδιοκτητών; «Σε
λίγα χρόνια θέλουμε να γίνουμε μια ελληνική πολυεθνική με έδρα στην
Ελλάδα, η οποία θα έχει αξιοποιήσει το γεγονός ότι εξάγει, ήδη, σε 72
χώρες στο εξωτερικό και θα ενδυναμώσει τα μερίδια αγοράς της, κάνοντας
focus strategy στις αναδυόμενες αγορές».
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου