Επικός «Ερωτόκριτος» με εκστατική υπόσταση
Κυριακή, 29 Ιουνίου 2014 08:30
Ο Ψαραντώνης και ο Χαΐνης Δ. Αποστολάκης, που θα αφηγηθούν με το τραγούδι τους την ιστορία, είναι εκπρόσωποι των δυο τελευταίων γενεών στην Ευρώπη, που, μεγαλώνοντας στα χωριά τους, κληρονόμησαν και αποστήθισαν από την προφορική παράδοση μεγάλα κομμάτια ενός έπους αναφοράς, όπως είναι ο «Ερωτόκριτος».
Σε μια αρχέγονη συνειδησιακή κατάσταση
Όπως εξηγεί ο Δ. Αποστολάκης, στον οποίο ανήκει και η ιδέα της παράστασης: «Ο “Ερωτόκριτος”, που διαβαζόταν και απομνημονευόταν από μορφωμένους και αγράμματους (από την Κρήτη μέχρι τα Επτάνησα, τη Σμύρνη, την Ήπειρο, το Αιγαίο, τους κλεφταρματωλούς, τον ελληνισμό της διασποράς), πρόσφερε το έλασσον γλωσσικό υπόστρωμα στο νεοσύστατο εθνικό κράτος της Ελλάδας κι επηρέασε τους μεγάλους της ποιητές, από τον Σολωμό μέχρι τον Σεφέρη.
Τα προτάγματα, που νοηματοδότησαν το ατομικό φαντασιακό στην αρχαιότητα των ομηρικών επών, ήταν η “ανδρεία”, η “τιμή” και το “κάλλος”. Στον “Ερωτόκριτο”, έχουμε την “παλληκαριά”, τη “φρόνηση” και την “ομορφιά”. Και τα δύο είναι εγχειρίδια αξιακής θεμελίωσης και συμπεριφορικής ηθικής για πολλές γενιές ανθρώπων. Όμως, η μεγάλη ομοιότητα έγκειται στο γεγονός ότι δεν ήταν ούτε ακριβώς τραγούδια, ούτε ποιήματα, ούτε θεατρικά έργα. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι ήταν εκστατικά παραστατικά τραγουδαφηγήματα…
Ψαραντώνης.
Για την ανάδειξη αυτών των θησαυρών, θα ήθελα να επιχειρήσω μιαν άλλη αναπαράσταση της διαλεκτικής του “Ερωτόκριτου”, στηριγμένη στη δύναμη, την πίστη και την τέχνη των ιδιαίτερων προσώπων, που θα καταδυθούν σε αυτήν την αρχέγονη συνειδησιακή κατάσταση του Ομηρίδη - Λυράρη - Ράπερ. Η διαλεκτική της τραγουδαφήγησης από τα πολλά διαφορετικά όργανα και τις φωνές συμπληρώνεται και διαχέεται στη θεατρική πτυχή του έργου από τη στικτική ή αντιστικτική παρουσία της ομάδας “Κι όμΩς κινείται”. Η ανάγκη, που μας οδήγησε στην παρουσία του χορού, είναι η άμεση και καθαρή σχέση του με τη ρυθμολογία και την εκστατική υπόσταση του έπους, μια σχέση απαλλαγμένη από τη θεατρική του αναπαράσταση».
Δημήτρης Αποστολάκης.
Ιδέα παράστασης: Χαΐνης Δ. Αποστολάκης, τραγουδαφήγηση: Ψαραντώνης - Χαΐνης Δ. Αποστολάκης, μουσική: το μουσικό σχήμα Χαΐνηδες: Δημήτρης Αποστολάκης (λύρα), Δημήτρης Ζαχαριουδάκης (τραγούδι - κιθάρα), Μαρία Κώτη (τραγούδι), Αλέξης Νόνης (κρουστά - πλήκτρα), Τάκης Κανέλλος (κρουστά), Κλέων Αντωνίου (ηλεκτρική κιθάρα), Μιχάλης Νικόπουλος (λαούτο - μαντολίνο), Δημήτρης Μπρέντας (γκάιντα - κλαρίνο), Αντώνης Σκαμνάκης (μπάσο). Μαζί τους οι: Αντρέας Πολυζωγόπουλος (τρομπέτα), Φώτης Σιώτας (βιολί). Κίνηση: Κι όμΩς κινείται: χορός - ακροβασία: Γιώργος Αμέντας, Camilo Bentancor, Βασίλης Δημάς, Αντιγόνη Λινάρδου, Χριστόφορος Μακατσώρης, Ερμής Μαλκότσης, Ιωάννα Παρασκευοπούλου, Χριστίνα Σουγιουλτζή, Λία Χαμηλοθώρη. Φωτισμοί: Αλέκος Γιάνναρος, σκηνικός χώρος: Κι όμΩς κινείται, σχεδιασμός σκηνικών αντικειμένων: Φίλιππος Φωτιάδης, ηχοληψία: Σάκης Γκίκας.
Πληροφορίες
Ωδείο Ηρώδου Αττικού: πεζόδρομος Διονυσίου Αρεοπαγίτου, Μακρυγιάννη - Αθήνα, τηλ.: 210 3241807. Τιμές εισιτηρίων: κάτω διάζωμα: 30 ευρώ, άνω διάζωμα: κανονικό: 15 ευρώ, φοιτητικό - ΑΜΕΑ: 10 ευρώ, ανέργων: 5, ευρώ. Προπώληση: Ηρώδειο (καθημερινά: 9:00 - 14:00 και 18:00 - 21:00), κεντρικά εκδοτήρια του Φεστιβάλ Αθηνών: Πανεπιστημίου 39 - εντός Στοάς Πεσμαζόγλου (Δευτέρα - Παρασκευή: 9:00 - 17:00, Σάββατο: 9:00 - 15:00), καταστήματα Public, Παπασωτηρίου, Ιανός, τηλεφωνικά: 210 3272000 (καθημερινές και Κυριακές: 9:00 - 21:00), ηλεκτρονικά: greekfestival.gr. naftemporiki.gr
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου